Sikkerheden i varebiler nedprioriteres
Når vinteren nærmer sig og der er risiko for, at vejene bliver glatte er du igen nødt til at tage stilling til, hvilke dæk du vil køre med gennem vinteren. Vil du skifte til vinterdæk og sikre, at dine medarbejdere og du selv kører så sikkert som muligt på vintervejene? Eller vil du tage chancen og lade sommerdækkene sidde på bilen og håbe på det bedste? Der er desværre en tendens til at varebiler ikke får skiftet til vinterdæk. Sikkerheden bliver desværre nedprioriteret på grund af økonomiske overvejelser. Er du der, hvor økonomien spiller en stor rolle for, om du går på kompromis med sikkerheden for dine medarbejdere og dig selv, bør du overveje at få sat helårsdæk på dine varebiler. Det er langt mere sikkert at køre på vintervejene med helårsdæk end med sommerdæk.
Hvorfor skifte dæk?
Når årstiderne skifter forandres vejbanens karakter. Om sommeren er vejbanen til tider meget varm og andre gange er den meget våd. Om vinteren er vejbanen naturligvis kold og til tider både våde og glat. Når vejbanens overflade ændrer sig, ændrer de krav, der er til dækkene, sig også. Dækkenes evne til at stå fast på den skiftende overflade og dermed bremse på den kortest mulige afstand, er det eneste du for alvor kan sætte din lid til, når du kommer i situationer, hvor vejen er enten meget våd eller glat eller en hård opbremsning er nødvendig. Bilen kan have nok så meget elektronisk udstyr, men hvis du kører med slidte dæk eller de forkerte dæk til årstiden, er elektronikken ikke meget bevendt.
Forskellen på sommer-, vinter- og helårsdæk
Der er som sagt en grund til, at det er vigtigt at dækkene følger årstiderne. Vejbanen skifter karakter og dækkene er specielt udviklet til at klare enten de udfordringer, der er om sommeren eller om vinteren. Sommerdækkene kommer især til sin ret, når vejen er våd. Et sommerdæk har dybe riller, der leder vandet væk fra vejen og sørger for, at dækkene kan stå fast og bremse, selvom vejen er våd. Sommerdækket har i tillæg flader uden mønster, der får dækket til at stå fast på varme, tørre veje. Læs mere om sommerdæk hos Quickpot.dk her. Et vinterdæk har derimod tynde og fleksible riller, som kan bryde det vand, der ligger oven på sne og is og sørger dermed for at dækkene har vejgreb. Sneen kan let falde af vinterdækket som er lavet af en blødere gummi end sommerdækkene. Den blødere gummi er mere fleksibel og velegnet til de lave vintertemperaturer. Helårsdækket er en fornuftig kombination af sommer- og vinterdæk. Derfor er det en bedre og mere sikker løsning, at montere vinterdæk på din varebil, hvis økonomien ikke tillader at skifte dæk to gange årligt. Der findes helårsdæk til varebiler i de fleste dækstørrelser.
Vær opmærksom på dækkenes mønsterdybde
Uanset hvilket slags dæk du kører med og uanset årstid, er det vigtigt at tjekke mønsterdybden på dine dæk. Dæks egenskaber hænger nemlig nøje sammen med, hvor meget mønsterdybde, der er. På et nyt dæk er mønsterdybden 8-9 millimeter. Er mønsterdybden på din bils dæk slidt halvt ned altså til en dybde på 4 millimeter, og du kører med en fart på 125 kilometer i timen på en våd vejbane, så har dækkene kun 11 procent kontakt med vejbanen. Fra FDM lyder der derfor den anbefaling, at man ikke skal slide mønsterdybden længere ned end 3 mm. Det er simpelthen for farligt at slide dem helt ned til de 1,6 millimeter, som loven tillader.